Rasism finns överallt, dolt och inför alla.

Datum:2008-04-29 / Tid:12:31:32
Jag har nuddat detta ämne innan, mest eftersom det är otroligt viktigt för mig personligen. Men jag känner att varför ska jag inte ta upp det, jag driver ändå en blogg med en hel del läsare och kan jag nå ut till några så har jag åtminstone gjort nånting.

Jag har sett rasism på nära håll, fler än en gång måste jag med stor sorg säga. Önskar att jag börjat se en förändring, en annan tongång i samhället men tyvärr, vi står fortfarande och trampar.

En gång så var jag inne på ICA med en afrikansk vän, jag betalade och jag sa åt honom att ta varorna som jag köpt. Bredvid honom stod då en medelålderskvinna och plockade ihop sina varor, när han skulle börja ta mina saker så börjar just denna kvinna plocka sina varor i panik och samtidigt tittar hon på min vän som om han vilken sekund som helst skulle dra upp en kniv och första råna och sedan mörda henne. Jag bara stod och gapade, ville inte tro vad mina egna ögon såg. Min vän ryckte på axlarna och sa alltför vant "det är så här det är"

Det ska fan inte vara så, inte nånstans och inte för någon människa!

Jag var på fotboll i Söndags som ni redan vet, jag kollade på BBK när dom spelade. Då fick jag för första gången se de nya spelarna från Assyriska spela, och som jag längtat. Jag vet vilken potential dom har i sig så jag var helt uppspelt när jag fick se dom lattja med bollen. Allt eftersom matchen pågick och allt fler spelare på planen började hänga trött med huvudet för att spelet inte ville gå deras väg, så började också kommentarerna dyka upp omkring mig.. "äsch skicka hem dom där" "vafan ska dom där här och göra?"
Jag kände sådan obeskrivlig ilska när jag hör sånt där, för jag ser ju samma spelare ute på planen och jag förstår att det är inte enbart deras spel dom diskuterar egentligen utan deras hudfärg. Jag har sett många mörka spela fotboll, oftats så har dom en helt annan spelstil, och en helt annan attityd, en attityd som nog fötts när dom hört så många negativa kommentarer som inte enbart baserats på deras spel.
Sedan blev ju en av dessa då utvisad, en utvisning som egentligen bara skulle gett ett gult kort så hur domaren tänkte i den situationen de tänker jag inte ens gå in på och jag tänker inte gå in på hurvida de kan finnas rasistiska domare i dagens fotboll. Istället för att i den situationen som publik stötta denna nya kille så ska folk muttra, sucka, stöna och slänga kommentarer som "ja, det var ju väntat" "ja, vad ska vi med en sån där" "han gjorde ju mycket nytta, bara ut med skiten"
Är det inte meningen att man ska stötta ens egna lag, hålla dom om ryggen? Jag menar då inte att om nu denna kille hade brutit benet av en annan så ska vi stå och heja på honom och tycka att domaren gjort fel. Men snälla, det var ett tvivelaktigt domslut och då ska vi bli upprörda gentemot domaren, inte spelaren.

Sånt gör mig förbannad, dom går ut på planen och gör sina jobb, sliter som hundar för att vinna matchen för laget och för oss. Alla lag förlorar då och då, men ska vi sluta ge dom vårat stöd för det?

Kolla på ett lag som HIF som jag sett spela många gånger, dom är fruktansvärt partiska och deras kärlek till laget och dess spelare är outgrundligt. Men även dom kan vara rättvisa och det har hänt att dom buat ut en egen spelare när denne gjort något fel, men inte fan står dom och skriker åt enskilda spelare när denne råkat få ett dåligt domslut emot sig. Jag kan säga såhär, Omotoyssi i Helsingborg har minst lika mycket stöd och kärlek i ryggen som självaste Henrik Larsson.
Nu vill jag fråga alla Bodensare eller ni som är insatta i BBK, tror ni att Kabba Samura har lika mycket stöd och kärlek i ryggen som Mattias Ottestig eller Linus Johansson?

Sedan en sak som bara ger mer tändvätska åt mig och säkerligen åt de som stod och skrek glåpord på BBK:s match. Det är en krönika som Lars-Göran Niemi skrivit i "Sport i norr" där han kallar BBK för "migrationslaget" och att den nya arenan kan heta "Arena Migration"
Då ska ni veta att denna karl jobbar som fastighetsmäklare i Luleå och är en allmänt "känd" människa.
Hur fan har man då mage att uttrycka sig på det här sättet?
Sedan säger han till sitt försvar att "jag försökte vara lite rolig"
Då vill jag veta, var nånstans är det roligt att vara invandrarfientlig och rent ut sagt rasistisk?
Jag undrar också helt spontant, eftersom han är mäklare, om det kommer en utlänsk familj som vill sälja sitt hus, sitter han då bakom deras rygg och skämtar på deras bekostnad? Det är en mardrömslik frågeställning i mitt tycke, men i mina ögon är det fullt möjligt att så är fallet.

Var fan är vårt samhälle påväg egentligen?

Jag blir livrädd när jag tänker på hur det var för 40-50 år sen och exakt hur många steg framåt har vi klivit sedan dess? Vi inbillar oss att vi trampat på rätt bra men i ärlighetens namn så, nej så är inte fallet.
Jag får fortfarande höra ständigt och jämt hur folk tilltalar mörka personer med beteckningar såsom "svartskallar" "negrer" osv.
Säg mig då, hur långt har vi egentligen kommit?

Jag hoppas, önskar och ber att Barack Obama vinner presidentvalet i USA, eller först och främst ska han bli vald till att få kandidatera.
Jag har någon vag inbillning att om han kan komma att få ha makten över den fria världen så kan vi kanske knata på en hel del steg framåt i utvecklingen.


Nästa gång ni hör en nedlåtande kommentar utifrån hur en människa ser ut, säg ifrån..
Var snäll mot våra medmänniskor och skydda varandra!
En vacker dag kanske det är du som kommer behöva den hjälpen, tänk på det.

Kommentarer
hanna

BRA INLÄGG MARIA!
jag hoppas verkligen alla tog sig tid att läsa det och fick sig en funderare. det här är en MYCKET viktig fråga, sen när spelade ursprung någon roll? jag tycker man ska se alla människor oavsett ursprung och utseende likvärdiga. se
dom för vad dom är, människor. precis som du och jag!

bra skrivet, mycket bra!

2008-04-29 / 22:14:15
http://sensuella.blogg.se
Jihad

Bissmilla!
Din jävla otrogna hund! Du ska bärja slöja och sluta hora runder som du gör! DU skall sitta hemma!

Jihadist2008

2008-04-30 / 01:35:09
Sabina Kjaerkner

ville bara säga att jag håller hellt & hållet med dig angåde du skriver om Rasismen. själv är jag adopterad & fått höra en del saker,fy vad folk kan vara elaka... *suck..*
men bra inlägg. //S. Kjaerkner.

2008-04-30 / 17:04:01
http://skjaerkner1987.blogg.se/
Maria

Tack hanna, inte många som tagit sig tid att läsa tyvärr men roligt att höra att du gillade det.
Det är en mycket viktig fråga som måste få mer utrymme så inte vardagsrasismen tar över, den är livsfarlig.

Jihad: dra åt helvete och stanna där.

Sabina: Tack. Jo jag vet ju vem du är så, måste vara mycket tungt att få höra sånna saker och jag kan verkligen inte förstå mig på människor som säger elaka saker. Det är fruktansvärt! Jag kan inte med ord beskriva vilket hat jag känner emot sånna åsikter som gör skillnad på människor baserat på deras hudfärg. Stå på dig och var stark!!
Kram

2008-05-01 / 13:41:41
http://slaria.blogg.se
Sabina Kjaerkner

härlgt att det finns människor som iten göra någon skillnad på folk & folk! Brukar följa din blogg, alltid lika trevlgit & läsa:) Sköt om dig! Kram

2008-05-02 / 21:51:06
http://skjaerkner1987.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback