Barnmat!

Datum:2011-11-30 / Tid:12:00:23

Appropå mat, närmare bestämt barnmat!

Jag fick häromdagen en fråga från en bekant till mig om vad vi ger Jeff för mat, när han inte är på dagis då. Om vi då ger barnmatsburk någon gång eller enbart "riktig" mat som vi själv äter. Vi har inte gett burkmat till Jeff sen i maj någon gång tror jag, för då ansåg jag att han kunde äta det vi åt och helt ärligt känns burkarna lite äckliga. Vi försökte ge två burkar under Turkietresan men han ratade det rakt av och då sa vi att nu är det slut på det.

Eftersom vi ändå äter stadiga måltider själva så får han äta med oss, enkelt! Ibland när vi ska äta till exempel kött brukar vi laga fisk eller tina upp något storkok från frysen. Jag vet att det är många som säger att det är så smidigt att värma en burk och ge, men då kan jag meddela att det är ännu smidigare, och billigare, att göra storkok och sen tina upp. Sen tror jag starkt på att det är godare med hemlagat! En annan sak som vi kör rätt stenhårt på är ekologiskt, de mesta som Jeff äter är det och vi försöker hela tiden leta efter ekologiska råvaror.

Men till saken, ni som också har barn i 1-2 års åldern, hur gör ni? Ger ni fortfarande barnmatsburkar eller äter ni alla samma mat? Om ni ger burkar emellanåt, varför? Jag vill gärna höra era åsikter!


Jeffs ena favorit, köttkorv och makaroner. Han älskar också mammas special, kycklingrisotto!


Kommentarer
Elina

Saga får burkmat då och då vid enstaka tillfällen, och hon älskar det lika mycket som hemlagat och jag ser inga problem med att ge henne burkmat. Jag kan inte direkt säga att jag tycker dom är äckliga och det tycker absolut inte Saga heller. Smaken är som baken ;-)

2011-11-30 / 20:15:58
http://volanen.blogg.se/
Julia

Nu är ju Gabriel lite äldre än den ålder du frågar, men han var ju nyss där ;-)



Han började rata burkmaten redan vid 11-månaders ålder. Lite bökigt kan jag tycka att det var om vi exempelvis skulle ut och fika vid lunchtid och inte hade ett kylskåp tillhands att sätta en hemlagat matburk i. Och det var ju precis till sommaren så det fick alltid bli lunch hemma först, men det var ju inte hela världen! :-) Hemma hos folk kunde man ju alltid låna någons kylskåp!



Men givetvis var jag glad över att han gillade hemlagad mat bättre, men burkmat är nog som många andra tycker en bra nödlösning :-)

2011-11-30 / 20:51:26
http://julialindholm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback