Godnatt!

Datum:2008-04-19 / Tid:23:29:24

Nu är det nog dags att leta sig till sängen, det känns att man varit igång hela dagen!
Jag hade först en tanke på att kanske ta mig ut på krogen ikväll men nej, då hade jag nog somnat i baren eller något.

Eftersom jag inte har någon bok funderar jag på att skriva ut lite fakta som jag kan läsa.
Jag gjorde det litegrann förut faktiskt. Jag gillar att ha lite kunskap om saker och ting.
Nu funderar jag på att skriva ut om folkmordet i Rwanda, Kriget i Sierra Leone och lite allmänna saker om HIV frågan i Afrika.
Just dessa saker känns otroligt viktiga för mig, och har alltid gjort.
Afrika är något som ligger mig väldigt varmt om hjärtat och min stora dröm är att en dag lyckas ta mig dit.

Jag brukar tänka det ibland när jag ser folk som åker till Thailand, New York för att shoppa osv. Okej, alla får ju göra som de vill, jag ska inte säga så mycket eftersom jag brukar åka på charter också.
Men varför inte åka till till exempel Kenya, Senegal, Gambia.. och gynna deras turism?
Ibland kan jag tycka att vår nuvarande värld är otroligt egoistisk och kortsiktig.
Men det är så, många vill och orkar inte se deras elände, men det är bara att inse folk är fattiga, folk svälter.. och folk dör faktiskt av AIDS, malaria osv.
Men jag vet också att en människa kan inte förändra en hel värld, det är omöjligt, men en människa kan ändå göra en förändring, om det så bara är för en enda person.
Många kritiserar t.ex Angelina Jolie för att hon adopterat, men det få förstår är vilken ljus framtid hon ger sina barn, hon ger dom en framtid de förmodligen aldrig skulle ha varit i närheten av annars. Dom kanske inte ens skulle lära sig läsa eller skriva.

Ja, jag vet inte vart jag vill komma med mina diskussion egentligen.
Jag har haft den miljontals gånger hemma med Linus, mamma och pappa, men man kommer aldrig någonvart.
Det är så att hur man än vänder och vrider på det så blir det ändå fel, man kan inte förbjuda folk att göra som de vill osv. Det är en väldigt smal och hal lina man balanserar på när man diskuterar sånt här, men hoppas ni förstår nånstans mina poäng i allafall.

Nä, nu ska jag sova och sluta tjafsa om sånt här halv tolv en lördagsnatt.

Godnatt sötnosar!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback