"svenska soldater kommer att dödas"

Datum:2009-07-29 / Tid:19:34:25
Jag blir så arg, arg! Helt plötsligt har de ju kommit en rad olika artiklar och reportage om Afghanistan, talibaner och hurvida Sverige ska utöka sin styrka därnere eller inte osv. Helt plötsligt har det vänt, helt plötsligt är de så hedervärt att de svenska soldaterna är därnere och hjälper den Afghanska befolkningen. Visst, det är bra att de blir uppmärksammas men låt då fan inte obildade och totalt ointresserade människor uttala sig och låtsas leka expert i ämnet. Det gör mig förbannad! Det är så enkelt att bara säga "äsch, ta hem dom" eller "de har inget där att göra" men om man skulle fråga varför kanske de skulle vackla lite, för då kanske de skulle inse hur lite de egentligen vet om saken.

Fast de var inte de som jag egentligen ville skriva om utan de senaste reportaget som Aftonbladet publicerat idag. De är en "exklusiv" intervju med någon talibanledare i det området som svenskarna verkar i. Ur journalistisk synpunkt så tycker jag att den är helt okej, tidvis klockren men även lite knackig, helst på grund av att de är en hel del stavfel och städerna stämmer inte som dom nämner. Jag som journalist hade mer än gärna gjort den där intervjun men jag hade nog vinklat lite annorlunda, de känns lite tamt. Men det jag irriterar mig som "militärfruga" är vinklingen från rubriken "svenskar kommer att dödas" den rubriken skrivs bara av ett enda syfte och de är skrämsel. Vi ska skrämma folk till att tycka att vi ska skicka hem våra soldater och absolut inte skicka dit fler, och det är de jag blir förbannad över. Det är ett farligt land och de behöver man inte vara någon nobelpristagare för att inse, bara man har ett fungerande öga och lite allmänbildning så vet man det. Men de behövs också hjälp därnere, man kan säga att någon går på kryckor men Afghanistan är inte ens så välmående, de fullkomligt krälar om ens det. De behöver all återupplivning de kan få. De som dock skrivs i de här reportaget är ju att vi ska skicka hem trupperna och man får inte komma dit om man inte är muslim och om man har vapen. Varför är det nödvändigt att skriva? Det är väl givet att talibanerna gör sådana här uttalanden, och de är väl inte första gången de gör de heller? De vill ju sända ett budskap, ett skrämmande budskap till oss neutrala, lättskrämda svenskar. Klart att sån här taktik fungerar, de är jag övertygad om. Nog darrade jag till när jag läste rubriken och texten, och givetvis är jag rädd om Pers liv, och de andra killarnas också. Men jag vet också att om man springer så fort någon säger bu, ja då kommer världen alltid stå stilla.

Åh, jag skulle kunna fortsätta i en hel evighet, men de känns som att jag inte kommer komma någonvart..!

Ni kan vara så säkra på att jag en vacker dag kommer skriva ett helt underbart reportage ifrån Afghanistan som kommer spegla alla parter. De kommer inte innehålla några stavfel utan bara stenhårda åsikter och principer, och kanske inte nödvändigtvis bara mina egna. Ni ska få se...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback