Napp eller inte?

Datum:2010-03-09 / Tid:11:26:48

Det väcks tydligen en hel del känslor och åsikter när man tar upp hurvida ens bebis ska få ha napp eller inte. Jag och Per har försökt diskutera och fråga runt lite om saken så vi har lite kött på benen. Fast vi har nog redan från första början varit rörande överens om att kan vi undvika napp så kommer vi göra det. Vi kan ju aldrig veta i förtid hur det kommer bli eller om lillbus kommer vara en gaphals utan dess like, det kan ju då komma att förändra saken. Sen vet vi ju inte ens om busis vill ha en napp att suga på, alla barn vill ju inte de faktiskt. Titta bara på Per och hans sex syskon, ingen av dom har sugit på napp.

Men nu vill jag ju givetvis höra era åsikter, napp eller inte? Om ja, varför? Om nej, varför? Jag är himla nyfiken ska ni veta så skriv på nu hörni! De spelar heller ingen roll om ni har barn eller inte, man kan ha åsikter även om man inte har en bebis hemma eller på g.


Kommentarer
H

Jag har inga egna barn, men tänkte att man ändå kan tycka till :)

Jag har fått för mig att det är lättare att vänja bort en napp, än att vänja bort om de suger på tummen i stället. Tummen finns ju alltid där den kan man inte ta bort, medan nappen kan man ju faktiskt få att försvinna rent fysiskt. Så tänker jag. Vet att det var ganska mycket problem med min lillasyster som sög på tummen iaf, vilket kanske kan bli alternativet om man inte har napp..



Sen kan man väl använda annat som "trygghet", typ en filt eller nåt sånt.



Tror det mesta löser sig ganska naturligt hur som :)

Lycka till iaf!

2010-03-09 / 12:20:32
http://grasankan.blogg.se/
Anonym

Syrran använde inte napp från början, men började senare när Nonno började suga på fingrarna. Ingen aning om hur det kommer gå att vänja henne av vid det, men jag känner ingen vuxen person som fortfarande använder napp :D Hör av dig någon dag upptagna kvinna! Puss.

2010-03-09 / 13:59:37
Malin

jag var inne på att inte ha napp till min dotter.. Då hon hade ett stort "sug" behov när hon var nyfödd så betydde det att hon gärna ville ligga o amma hela tiden..eller bara tutta.. Testade napp och sparde mina tuttar lite :) Jag tycker napp är bra.. Går o göra så som jag gör nu. Dagtid = Ingen napp.. Natten får hon ha napp o snutte som "trygghet!

Lycka till :)

2010-03-09 / 14:46:54
Ellie

hej,jag har 2 barn(5år och 19mån) och min förstfödde använde napp mkt,och när vi började fundera på om det inte var dags att sluta med den när han var runt 3år så använde han den mer än någonsin,vid 3½ fick jag nog och slängde den sista nappen. Han var lite sur första dagen men glömde bort den rätt fort. Min dotter har aldrig velat ta nappen eller tummen,vilket va skönt även fast jag vissa ggr tyckte att nappen hade varit en lätt grej att få henne nöjd med (för stunden) när man tex handlade mat. Oj,nu blev det långt.. Lycka till med kommande bebisen!

2010-03-09 / 15:56:56
Anonym

Tjo igen!



Vi tänkte inte ge Saga någon napp alls, men då hon började suga så mycket på händerna så kändes det som att de var aktuellt att börja med napp. Dels för att de känns mer hygieniskt med napp än händerna, och sen är det nog lättare att vänja av nappen än tex. tummen. :) Så våran idé om att skippa nappen gick inte alls nå bra. Men vad gör det, huvudsaken Saga är nöjd. kram på er!

2010-03-09 / 17:25:47
http://volanen.blogg.se/
Frida

Man får nog se till lilla bebisen... Cornelia har ju haft ett väldigt stort sugbehov men inte velat ta napp så hon har fått snutta hemskt mycket på mig. Det hade varit skönt att ibland kunna ge henne en napp om man vet att hon är torr, mätt och nöjd i övrigt... Sen säger de att det minskar risken för plötslig spädbarnsdöd om bebisarna har en napp när de sover. En napp kan nog vara till stor hjälp inte minst för barnen om de behöver suga och mamma inte kan sitta HELA dagarna med bebis fastklistrad i bröstet ;)

Varför vill ni inte att bebisen ska ha napp?

2010-03-09 / 18:30:11
http://frida-maria.blogspot.com
zrno

Jag väntar själv barn nu, och kommer nog att erbjuda mitt barn napp, jag tror de kan trösta och lugna ner barnet när det gråter. kram

2010-03-09 / 18:31:52
http://zrno.blogg.se/
Ida

Jag är både för och mot napp. Håller med "H" att det är lättare att vänja bort napp än tumme. Men om lillbus inte har sånt sugbehov så tycker jag inte alls napp. Jag har själv inte haft då jag var liten, men som Malin säger. Kan ju vara skönt att spara på tuttarna dina. =) Självklart kommer detta komma naturligt, lilla Maria ni är ju nere i molekyler i era funderingar.



Det kommer gå jätte bra när lillbus väl kommer fram och visar sig. Lycka till hur ni nu än kommer göra.



Saknar dig nu så vi måste ta å träffas snart och prata och så jag fått sitta och vara avis på er som ska ha barn.



Kram!!!

2010-03-09 / 21:18:25
http://iidastankar.blogg.se/
Julia

Det finns ju både för- och nackdelar med napp, precis som med allt. Men för Gabriel har napp varit väldigt bra, han fick ju napp redan på Sunderbyn när han låg på 56:an och de stack honom och kopplade slangar och han blev lugn av nappen och fick därför fortsätta. Sen hade han ett enormt sugbehov som liten och det var skönt att jag inte behövde bli en vandrande napp :-D Men jag tycker inte barn över 2 år ska använda napp och kommer nog försöka vänja av honom redan vid 1½ års ålder om inte tidigare!



Sen har ju nya studier visat på att napp minskar risken för psd!

2010-03-09 / 21:47:45
http://julialindholm.blogg.se/
malin

Barn suger ju redan i magen på tummen så risken är stor att dom fortsätter med det utanför magen.

Svärmor och mamma min jobbar inom tandvården och säger att barn får absolut inte suga på tummen, det förstör både bettet och tänderna. Och sen det där med plötslig spädbarnsdöd minskar ju.



Jag ger Stina för hon sätter dit händerna på en gång och sen är hon mycket för att snutta och man har inte ork eller tid att vara en vandrande napp hela tiden ;)



Stina tar den oftast bara när hon ligger i vagnen, åker bil och när hon ska sova.

2010-03-10 / 11:18:39
http://gabson.blogg.se/
Stina

Jag är inte förtjust i napp. Slutar i att man måste prega in den varenda gång bebisen tappar den på nappen.



Bella hade ingen napp under sina första tre veckor. Hon sög på tummen. Inte heller bra... Egentligen. Men! Jag har gjort så att jag har gett napp de gånger hon haft svårt att trösta sig själv. När hon sedan har somnat eller lugnat sig, har jag tagit nappen igen. Vet inte om det funkar på alla bebisar, men detta har resulterat i att Bella bara har napp när hon åker i vagn och någon gång när hon är ledsen. Hon sover hela natten utan napp. Som tröst har hon en snutte som hon kelar med och suttar lite på.



Hade svårt för att veta om hon var hungrig eller inte när jag gav henne napp i början. Jag gav henne faktiskt hellre bröstet än napp i början. Man lär sig begränsa bröstet senare.



Skulle ändå råda er att ha en napp hemma i fall att ni någon gång vill prova. Ni behöver ju inte vara en av alla som tar med nappen till förlossningen och pregar in den det första ni gör.



Och som du skrev, alla barn vill inte ha napp. Grannens unge blir tokarg när man ger honom napp.



KRAM

2010-03-11 / 21:57:48
http://fladdor.blogspot.com
malin

Kom bara ihåg att inte ge napp förrän amningen har kommit igång om du har tänkt göra det :)

2010-03-11 / 22:14:48
http://gabson.blogg.se/
Anonym

Det finns många studier som visar att plötslig spädbarnsdöd minskar vid användandet av napp.. eftersom då barnet lär sig använda och blir starka i muskulaturen runt mun och hals.



Så in med nappen i små munnarna!

2010-03-12 / 07:57:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback