Genus!

Datum:2013-04-07 / Tid:11:04:46

Jag har hamnat i rätt djupa bryderier på sistone angående de här med genustänk och hur vi visar våra barn vad som är pojkigt/flickigt.

Vi har väl alltid försökt låta J välja själv. Men med facit i handen har vi nog inte varit nog bra på det. Vi har gett bilar, bussar, lastbilar åt honom samtidigt som dockor inte varit något som vi aktivt lekt med. Han har fått dockor sen han va pytte men kanske inte aktivt visat att man faktiskt kan leka med dom. Barn ska ju få välja själv och inte bara leka med det de blir serverade! De va som en klok person sa "om man bara erbjuder pannkakor, de tycker det är smaskens och det bästa som finns, då kan man inte förvänta sig att de ska älska sushi om de helt plötsligt blir erbjudna det" och med det menas, många föräldrar resonerar som så att när hen blir nog stor att tänka och välja själv så kanske en pojke väljer bort bilar mot dockor eller en flicka väljer bort sina dockor mot bilar. Men det sker ju inte, inte utan att vi är där från tidig ålder och visar att man kan faktiskt leka med allt.

Sen är det ju de här med kläder, vem har sagt att rosa bara är för flickor eller att fjärilar är flickigt medan myror/kryp är pojkigt? Det är vansinne att det är så uppdelat, men så ser vårt samhälle ut tyvärr. Jag försöker dock aktivt på just den biten förändra och låta J få ha de kläder han gillar, inte de kläder han bör ha som pojke. Men även där måste man aktivt ta in fler färger/mönster! Man kan inte ge en flicka 75 tröjor som är rosa och med prinsessor på och sen förvänta sig att hon kommer vilja ha en bilar-tröja.

Vi lever i en väldigt vinklad värld där vi är så inövade att de ska vara på de här sättet. Men av rädsla, tror jag åtminstone, klarar många inte av att bryta normen utan följer alla andras väg. Jag hoppas fler går den här vägen och slutar begränsa sina barn och istället ger dom ALLT!

Jag skulle kunna diskutera nästan hur länge som helst om det här, men ger mig här.. För den här gången ;-)

Vad tycker ni?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback